Van Le Puy en Velay naar Aumont-Aubrac - Reisverslag uit Aumont-Aubrac, Frankrijk van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu Van Le Puy en Velay naar Aumont-Aubrac - Reisverslag uit Aumont-Aubrac, Frankrijk van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu

Van Le Puy en Velay naar Aumont-Aubrac

Door: Cor en Gerda

Blijf op de hoogte en volg Cor en Gerda

04 Juni 2012 | Frankrijk, Aumont-Aubrac

De treinreis is vlekkeloos verlopen, we waren op tijd in Le Puy, maar toen was ik ons eerste logeerqdres vergeten mee te nemen. Gelukkig wist Gerda nog precies waar het was. Volgende morgen om 07.00 hr de pelgrimsmis, de zegen en voor elke pelgrim een apart bemoedigend woord. Ik mocht ook nog een gebed in het nederlands voorlezen.
Dan op weg, de route in de eerste twee dagen is prachtig, de natuur staat in volle bloei. Het is wel heel veel klimmen en dalen en bij een temperatuur van 27°C en met volle bepakking is dat nog even wennen.

In de gites maak je weer van alles mee, nieuw voor ons is het fenomeen "pseudo-pelgrims", mensen die in grote groepen hun bagage laten vervoeren, de gehele gite vooraf reserveren en zodoende een goedkope vakantie willen hebben waardoor er voor de echte pelgrims (die nog met volle bepakking lopen) geen plaats meer is. Ook hebben we al een zwerver, zo dronken als een tor op de kamer gehad. We hebben hem om 04.00 hr de kamer uit gezet en konden wij nog 2 uurtjes slapen.

De derde dag was een koude en complete regendag, 33 km in de stromende regen.

Vandaag is dus de vierde dag,15 km gewandeld door weer een prachtig gebied met schitterende bloemen en een heerlijke zon. We hebben er nu al weer 90 km opzitten.
Inmiddels leren we de echte pelgrims ook kennen, samen eten en gezellig avonds bijpraten. Dat is voor ons het echte pelgrims gevoel.

Tot zover voor vandaag, dank voor alle goede wensen en berichtjes op de site. We houden jullie op de hoogte.

• 04 Juni 2012 - 15:28

Anita, Frans & Chris:

Een dronken man op de kamer?? Nee toch, dat roept herinneringen op! Goed dat jullie hem er uit hebben gezet :))

Wij hopen dat de komende dagen iets gemakkelijker worden, maar in ieder geval heerlijk om even een stukje van jullie te lezen - een "teken van leven". Chris mist jullie al op de Skype, maar verder merkt hij er nog niet zo veel van dat opa en oma aan de wandel zijn.

Veel succes met de komende kilometers en we volgens jullie op de voet (op de site). We steken elke avond een kaarsje op voor een Bon Camino. Vaya con dios.

Dikke knuffel,

Frans, Anita en Chris.

• 04 Juni 2012 - 15:39

Gert En Marian:

Hallo Cor en Gerda Top dat jullie reis goed is verlopen,die dronken man is een beetje minder ,maar een schop onder zijn kont en weg ermee.Jullie zullen nog wel meer gekke dingen meemaken .Wij volgen jullie op de site. Groetjes gert en marian.

• 04 Juni 2012 - 15:40

Mieke:

Hoi Cor en Gerda,
    Wat erg dat mensen zo misbruik maken van de situatie! En dan bedoel ik natuurlijk niet die zwerver. Die wist niet beter zo dronken als hij moet zijn geweest. Maar das ook een hele ervaring denk ik. Zo maak je nog eens wat mee. Hier is het koud en regenachtig, dus ben maar blij dat je daar loopt.Mooi weer en goede benen gewenst!! groetjes, tot een volgende keer.
    mieke

• 04 Juni 2012 - 16:09

André En Ginie:

Hallo Gerda en Cor,
    Ja als pelgrim maak je wat mee. We hopen voor jullie dat de pseudos het gauw beu zijn.
    Geniet van de mooie natuur en van de mooie, fijne mensen onderweg.
    groetjes
    André ne Ginie

• 04 Juni 2012 - 19:18

Karin En Chris:

Ha Gerda en Cor, wat leuk om zo jullie pad te volgen. Voor ons de eerste keer om mee te mogen lezen. Jammer van die regendag, dat hebben we hier ook al twee dagen aan een stuk door, maar hopelijk zijn jullie die weer gauw vergeten. Jullie op zaterdagnacht een zatlap, die waren er hier ook. Afgelopen zaterdagavond was er een groots opgezette alcoholcontrole in beide richtingen op de N65. Blijkbaar was een festival in Oisterwijk en iets in DB te doen. Wij kwamen van de kant van Den Bosch (dinertje Boxmeer) en Chris moest blazen. Teveel... hoewel hij echt meende van niet. Nogmaals blazen naast de auto en weer teveel. Ik moest de auto op een carpoolplaats gaan zetten waar het stikte vd opgefokte jongelui die hun rijbewijs en/of auto kwijt waren voor 3 maanden en een flinke boete hadden. Ze stonden op een taxi of ander vervoer te wachten, want er stonden 3 grote opladers vol met in beslag genomen auto's. Ik zat natuurlijk enorm te balen. Ineens stond Chris weer voor me met z'n rijbewijs: de definitieve controle liet geen score boven de marge zien, dus kreeg hij z'n rijbewijs terug en excuses.
    Gelukkig maar.
    Ik hoop dat jullie inmiddels wat beter weer hebben en veel leuke mensen ontmoeten, die wel in de juiste geest en met Begeisterung deze pelgrimage maken. Wie weet, kruisen we elkaar eind volgende week ergens ter hoogte van Toulouse? Liefs en groet, Karin. (Chris zit deze week in Slovenië).

• 04 Juni 2012 - 21:30

Trees Corbey:

Blij iets van jullie te lezen. Het is nu denk ik ook wel een mooie periode om te lopen met vanalles wat in bloei staat. Geniet ervan en laat ons meegenieten. Jammer van die pseudo pelgrims, moesten ze in de gites eigenlijk niet toelaten ;-)

• 05 Juni 2012 - 04:35

Cisca En Wiel:

Wat veel indrukken op op deze korte tocht al, geniet vooral van de natuur en alle positiviteit om jullie heen en als cadeautje veel zonneschijn. Dikke knuffel.

• 05 Juni 2012 - 07:16

Henny Ultee:

Hoi Cor en Gerda,
    Heeeeeel dapper dat jullie de pelgrimsdraad weer hebben opgepakt. Beetje jaloers ook wel. . . Heel herkenbaar het verhaal van de pseudopelgrims. Het heeft mij vaak laten tandenknarsen tijdens onze tocht, vorig jaar. Heel jammer dat de commercie om de hoek is komen kijken bij deze bijzondere tocht. Wat mij betreft mogen ze deze prachtige tocht wel wat 'zuiverder" houden.
    Ik wens jullie heel veel geluk, spiritualiteit en geniet van de natuur en van elkaar!!! Bon courage. . .We zullen jullie met spanning volgen.

• 05 Juni 2012 - 16:26

Fien:

Hoi Cor en Gerda, geniet van het avontuur !! wij zullen vanavond gewoon thuis bridgen en horen / lezen weer graag het volgende verslag,

hou je taai !!
    groetjes Fien

• 05 Juni 2012 - 16:31

Fien:

Hoi Cor nogmaals met mij, ik zie nu op de foto boven je riem een klein buikje is dat van het eten ? of van de poenen !!! Volgens mij zat dat er nog niet toen je wegging.
    gr. Fien

• 05 Juni 2012 - 21:31

Tini Kuijpers:

Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad, en ook nog speciaal dat er een pelgrimsmis was en je een gebed mocht voorlezen,dat is een mooi begin voor jullie tocht, jammer van die pseudo pelgrims,want een echte pelgrim wil niet reserveren, een dronken man op je kamer is iets minder, en 33 km. stromende regen is ook niet fijn,dan hoop je de volgende dag op mooi weer en gelukkig hadden jullie zon en kun je weer genieten van de mooie panoramas, geniet samen met de echte pelgrim en van de tocht, in gedachten wandel ik met jullie mee.Bon-Camino

• 06 Juni 2012 - 09:14

Bonny En Annie:

Hoi Gerda en Cor,
    Fijn dat alles goed gaat,wij zijn onze voor bereidingen aan het doen voor ons bezoek aan jullie , vraagje ik heb een smsje naar jullie gezonden is dit heeft dit jullie bereikt Wij volgen je op te voet
    Groetjes Bonny en Annie

• 06 Juni 2012 - 11:06

Peter En Myriam:

Hoi Gerda en Cor,
    Hoe heeft de aligot in de Ferme du Barry in Aumont-Aubrac jullie gesmaakt?
    Als het daar net zo gezellig was als toen ik daar destijds logeerde, dan hebben jullie een prima avond gehad. Hopelijk zonder zatlappen.
    Ik dacht dat die pseudo pelgrims alleen in Spanje voorkwamen, maar nu dus ook al in Frankrijk.
    Misschien moet daar goed over worden geklaagd bij het St Jacobsgenootschap en kunnen zij er iets aan doen. Daar zijn jullie echter nu nog niet mee geholpen. Hopelijk hebben jullie er de komende tijd geen last van en kunnen jullie zonder strubbelingen je weg vervolgen. Geniet maar van de heerlijke natuur en de leuke ontmoetingen. Als jullie dit lezen ben je vast ook al voorbij Aubrac.
    Heeft daar de grote bosvruchtenvlaai chez Germaine goed gesmaakt?
    Lieve groeten,
    Peter en Myriam

Verslag uit: Frankrijk, Aumont-Aubrac

Langs de Via Podiensis naar Santiago de Compostela

Na deze prachtige tocht zijn er bij Gerda een aantal fysieke problemen opgetreden (meniscus, maculapucker (oog) en later maagkanker) waardoor de plannen tijdelijk de ijskast in moesten.
Alle problemen zijn nu overwonnen en sinds eind 2011 is het plan om nogmaals “de Camino“ te wandelen weer opgepakt en verder uitgewerkt.
En nu is het dan zover.
Vanaf 1 juni vertrekken we uit Le Puy en Velay en volgen in Frankrijk de beroemde Via Podiensis, de pelgrims route vanuit oost-Europa naar Santiago de C.
Deze route volgen we ongeveer 800 km om vervolgens via de Pas de Somport de Pyreneeën over te steken naar Spanje. In Spanje sluiten we weer aan op de bekende Camino Frances en lopen we weer ca 900 km naar Santiago de Compostela. Afsluitend willen we de laatste 100 km naar Kaap Finisterre ook nog wandelen maar daar gaan we niet het aloude pelgrimsgebruik (om al je kleren te verbranden) volgen.
vanuit Finsterre gaan we weer terug naar huis, hoe weten we nog niet precies.
Net als de vorige keer willen we proberen om jullie regelmatig op de hoogte te houden van onze vorderingen / belevenissen en ontmoetingen en dat gaan we weer doen via de website
www.corgerda.waarbenjij.nu Eind mei wordt deze site actief en kunnen we zo contact houden.
Tot zover deze eerste informatie, we houden contact en eindigen met de echte pelgrimsgroet:
Ultreia!
Gerda en Cor

12 Juni 2012

Via Conques naar het ziekenhuis in Decazeville

06 Juni 2012

Over de pas van de Aubrac

04 Juni 2012

Van Le Puy en Velay naar Aumont-Aubrac

23 Mei 2012

Een week voor "Take off"

30 November -0001

...
Cor en Gerda

"Wij" zijn Gerda(66) en Cor(68). In 2007 zijn we vanuit Nederland via België en Frankrijk naar Santiago de Compostella gewandeld. Van die wandeling hebben we tijdens onze reis een zg “blog” bij gehouden en afsluitend hebben we toen geschreven: “Plannen voor een volgende tocht zijn nog niet concreet, alhoewel, een deel van de Camino door Frankrijk (vanaf Le Puy en Velay) begint al weer vastere vormen aan te nemen” en iets verderop “we zouden het morgen zo weer doen.” Na deze prachtige tocht zijn er bij Gerda een aantal fysieke problemen opgetreden waardoor de plannen tijdelijk de ijskast in moesten. In 2012 hebben we een nieuwe tocht gepland en hebben we een deel van de Via Podiensis gelopen. Gestart in Le Puy en Velay en gelopen tot net voorbij Conques. Daar zijn we gestopt door een voetblessure. Voor 2013 hebben we besloten de Via de La Plata te lopen. Een oude pelgrimsroute van ca 1000 km. En nu is het dan bijna zover. Vanaf 23 april vertrekken we uit Sevilla en volgen in Spanje de beroemde Via de la Plata, de pelgrims route vanuit zuid-Spanje (Sevilla) via Salamanca naar Santiago de Compostela. Afsluitend willen we de laatste 100 km naar Kaap Finisterre ook nog wandelen maar daar gaan we niet het aloude pelgrimsgebruik (om al je kleren te verbranden) volgen. Vanuit Finsterre gaan we weer terug naar huis, hoe weten we nog niet precies.