3 juni; Ourense - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu 3 juni; Ourense - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu

3 juni; Ourense

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor en Gerda

03 Juni 2013 | Spanje, Ourense

We zijn nu (al) in Ourense. In Laza, waar we ons laatste verslag hebben geschreven, hebben we van de politie een overzicht gekregen van de hoogten in de komende etappe. Daar werden we niet echt vrolijk van, we hadden de bergen nog in de kuiten zitten en er stond ons nog wat te wachten. Maar de goden waren ons dit keer goed gezind, de klimmen waren steil, maar mooi en het weer was prachtig. We hebben genoten van de uitzichten en de etappe naar Villar de Barrio was weer "genieten". Onderweg zijn we ook in de "Schelpen-Albergue" van Luis geweest, iedereen krijgt daar een Jacobsschelp, zet daar zijn naam, datum en herkomst in. Luis timmerd de schelp dan aan de wand. Inmiddels hangen er duizenden en die van ons nu dus ook. We zijn vereeuwigd op de Via de la Plata.
In Villar de B. hadden we de Albergue bijna voor ons alleen, er was nog een fietser in een andere zaal en dus hadden we een zaal van 10 bedden voor ons alleen. Geen snurkers en heerlijk geslapen. De volgende morgen vroeg was de bar tegenover de Albergue al open en kregen we bij de koffie (con leche) een hele schaal koekjes. Smullen dus. Daar nog een half uurtje zitten praten met een engels echtpaar dat op de fiets naar Santiago ging (veel te vlug dus) en daarna weer kleine (zondag)etappe naar de volgende plaats. Opnieuw over een bergachtig terrein waar we helemaal bovenop, op een paar gigantisch grote rotsen heerlijk hebben genoten van het panorama. Spanje is mooi!
En nu dus alweer in Ourense, de goudstad in de Romeinse tijd, maar het goud is nu wel op. Er is veel industrie en het is een grote stad. We slapen nu in het voormalig "Convento de San Francisco".
Het weer is de laatste dagen heel goed geworden, zon en ca 20 graden, heerlijk wandelweer. We schatten in dat we nog vijf dagen lopen en zaterdag in Santiago aankomen. Daar bepalen we of we nog doorgaan naar Finisterre (hangt ook van het weer af).
In Santiago vinden we zeker weer en computer en schrijven we weer een stukje.

• 03 Juni 2013 - 13:57

André En Ginie:

Geweldige peregrinos zijn jullie. Vergeet in Santiago niet langs te gaan bij de huiskamer van het Nederlands Genootschap. Daar krijg je koffie en helpen ze met de terugreis.
    Geniet van alles wat je nog tegen komt
    bon camino

• 03 Juni 2013 - 14:31

Karin:

Wat heerlijk dat de zware klimpartijen achter de rug zijn en jullie nu aan de laatste etappe kunnen gaan beginnen! Het lijkt ons echt geweldig om na zo'n barre, grotendeels koude en natte tocht eindelijk in zonnig Santiago aan te komen! Veel succes de komende paar dagen en behouden aankomst in Santiago. Lieve groet uit BE van Chris en Karin.

• 03 Juni 2013 - 17:12

Anita, Frans En Chris:

Wauwie!! Wat een leuk verhaal van Luis en zijn schelpenalbergue! Fantastisch dat jullie daar nu ook hangen, immers als echte pelgrims mogen jullie niet ontbreken. Ook heerlijk dat jullie verwachten over 5 dagen in Santiago te zijn, hopelijk met heel mooi weer en met een zwaaiend vat tijdens de pelgrimsmis in de kerk.

Wij zijn weer thuis ondertussen. Heerlijk weekend gehad maar dat horen jullie nog wel. Liefs, dikke kus en wandelse nog. XXX (Oh ja pap, Chris heeft je vandaag gezien bij de AH, of tenminste je auto.."Kijk! De auto van opa!! Dag opa! Dag opa!!" dat je het even weet ;-) ).

• 03 Juni 2013 - 21:06

Cisca En Wiel:

Wat geweldig dit verslag en dan de foto's, wat een uitzichten hebben jullie gehad en genoten hiervan zo te zien.

Dikke knuffel van de Limburgers

• 03 Juni 2013 - 21:39

Carlo/clazien:

Zo jullie gaan snel zeg, nog eventjes en dan zit het er op.
    Mooi hè zo in de bergen en dan die uitzichten dat kun je wel zien op de foto's.
    Wij wensen jullie voor de laatste dagen heel veel mooi wandelweer, geniet van de mooie
    Uitzichten van de leuke mensen en het mooie weer.
    Heel veel succes de laatste dagen en een hele goede aankomst in santiago.

Knuffel

Carlo/Clazien

• 04 Juni 2013 - 21:32

Ton En Marianne:

De toon blijft zo ontzettend enthousiast. Leuk jullie verslagen te lezen en zo jullie camino te kunnen volgen.
    In Juli praten we bij, wij zijn dan ook weer terug. De hernia speelt mij nog steeds parten maar doe mijn best om zo weinig mogelijk beperkingen te ondergaan.
    Wij wensen jullie heel veel plezier in het laatste traject naar Santiago en zijn benieuwd hoe jullie het daarna gaan invullen.
    Marianne en Ton

• 05 Juni 2013 - 13:28

Gerard:

Hi kanjers,

ik heb weer een poos niets geschreven. de tijd gaat snel. nog een paar dagen en het zit er weer (bijna!) op. Leuk dat jullie de ervaringen met ons willen delen. Veel plezier nog en tot snel.

Groeten
    Gerard en Marion

• 05 Juni 2013 - 19:11

Carla:

Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie.

Groetjes Carla

• 06 Juni 2013 - 11:54

Olga Westerveld:

Hoi Cor en Gerda,
    Joh, wat gaan jullie snel. Wat fijn dat het allemaal goed gaat. Nu nog "even" het laatste stuk.
    De tijdschriftenbon heb ik ingewisseld en heb leuke bladen gekocht, dank je wel. Tijdens onze vakantie zal ik aan jullie denken.
    Gelukkig is het hier nu ook mooi weer, lekker zo in je t-shirt naar buiten geen jas en shawl meer om.
    Alles gaat z'n gangetje. À.s. Weekend is Max jarig, alweer drie jaar. Zondag nog even naar HHWAARD en dan het weekend gaan we heerlijk op vakantie. Als we dan terug zijn bel ik je weer, eind juni.
    Nog veel wandelplezier!!
    groetjes Jan en Olga

• 06 Juni 2013 - 21:19

Gre Starreveld Zaandam:

lieve gerda en cor,
    vandaag 6 juni bij clazien en giancarlo geweest. Heel gezellig en lekker gepraat.
    Gino en een dochtertje kwamen ook nog even.
    Ik lees dst jullie a.s. zaterdag op jullie einddoel zijn en of jullie dan nog
    verder trekken dat lees ik wel Veel succes en groetjes ook van mijn partner Jaap.

• 07 Juni 2013 - 09:19

Petra En Wim:

Hoi Pelgrimgangers,

Gezelllig om weer van jullie een verslag te lezen.
    Jullie hebben wel de vaart in de benen! Fijn dat het allemaal zo goed gaat.
    Morgen misschien Santiago? Knappe prestatie hoor.
    Het weer is hier inmiddels beter geworden. In plaats van spinning op deze morgen even een
    berichtje en zodadelijk een rit naar Zuid-Limburg. We hebben er een bruiloft.
    We hebben wel zin in een feestje.
    Is er nog plaats voor een tegeltje/schelpje net zoals jullie hebben in de rugzak?
    Of jullie nog verder stappen lezen we dan nog wel.
    Nog heel veel wandelgenot en lieve groetjes van Wim en Petra.

Cor en Gerda

"Wij" zijn Gerda(66) en Cor(68). In 2007 zijn we vanuit Nederland via België en Frankrijk naar Santiago de Compostella gewandeld. Van die wandeling hebben we tijdens onze reis een zg “blog” bij gehouden en afsluitend hebben we toen geschreven: “Plannen voor een volgende tocht zijn nog niet concreet, alhoewel, een deel van de Camino door Frankrijk (vanaf Le Puy en Velay) begint al weer vastere vormen aan te nemen” en iets verderop “we zouden het morgen zo weer doen.” Na deze prachtige tocht zijn er bij Gerda een aantal fysieke problemen opgetreden waardoor de plannen tijdelijk de ijskast in moesten. In 2012 hebben we een nieuwe tocht gepland en hebben we een deel van de Via Podiensis gelopen. Gestart in Le Puy en Velay en gelopen tot net voorbij Conques. Daar zijn we gestopt door een voetblessure. Voor 2013 hebben we besloten de Via de La Plata te lopen. Een oude pelgrimsroute van ca 1000 km. En nu is het dan bijna zover. Vanaf 23 april vertrekken we uit Sevilla en volgen in Spanje de beroemde Via de la Plata, de pelgrims route vanuit zuid-Spanje (Sevilla) via Salamanca naar Santiago de Compostela. Afsluitend willen we de laatste 100 km naar Kaap Finisterre ook nog wandelen maar daar gaan we niet het aloude pelgrimsgebruik (om al je kleren te verbranden) volgen. Vanuit Finsterre gaan we weer terug naar huis, hoe weten we nog niet precies.