Santiago de Compostela; 08 juni 2013 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela; 08 juni 2013 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela; 08 juni 2013

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor en Gerda

08 Juni 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

We zijn in Santiago de Compostela en daar zijn we best wel een beetje blij mee en trots op. Zo, dat moest er even uit.
De laatste paar dagen waren toch een beetje als "de laatste loodjes". Na Ourense blijft de weg mooi, stijgen en dalen en steeds door kleine en deels verlaten dorpjes. We zijn weer door eucalyptus bossen gewandeld, die bomen zijn enorm hoog, 20 mtr halen ze met gemak en je ruikt de eucalyptus. Omdat de bast droogt en dan gaat schilferen is het nu ook duidelijk dat deze bomen geweldig kunnen branden, wat dus een paar jaar terug veelvuldig is gebeurd. Dat zal dit jaar wel meevallen want het is geen goed "brand"weer. De temperatuur is weer omgeslagen en opeens is het weer ca 17 graden en miezerig weer.
Vooral de omslag van mooi naar fris en een hoog vochtgehalte is niet goed geweest voor Gerda, haar longen hebben het even heel zwaar gehad en dat merken we dan weer bij het stijgen. Stijgen gaar bijna altijd over rotsachtige bospaden en met een rugzak op weet je dan weer dat pelgrimeren anders is dan wandelen in Nederland.
Na zo'n zware klim doet cafe con leche of aan het eind van de dag een "canja de cervessa" (groot tappilsje) alle vermoeidheid weer vergeten.
Opvallend hier in Galicie is dat er veel openbare trimtoestellen voor ouderen staan (die niet gebruikt worden) en dat de overlijdens berichten aan een boom gespijkerd worden. Kan het hele dorp ze lezen. En natuurlijk de Horreos, de mais droog schuurtjes, kunstig op palen gebouwd zodat de muizen er niet bij kunnen komen.
Hier in Santiago is het natuurlijk een beetje veel toeristisch, opvallend veel toeristpelgrims, die de laatste 100 km hebben gelopen met of zonder een dagrugzakje en veelal in groepen met begeleiding.
Afwegend dat het weer niet beter wordt, de longen van Gerda het zwaar krijgen door dit weer en we toch al mooi de hele Via de la Plata hebben gelopen en dat we onze kinderen en kleinkindern ook weer graag willen zien heeft ons doen besluiten om Santiago echt "het einde" te laten zijn. We blijven nog een paar dagen en vliegen dinsdag weer naar nederland.
Thuis schrijven we het afrondend verslag, dus er volgt nog een La Plata verslag over het totaal.
Tot over een paar dagen.

• 08 Juni 2013 - 16:23

Trees Corbey:

Hartelijk gefeliciteerd, dat hebben jullie toch maar mooi geleverd daar mag je met recht hartstikke trots op zijn. Nu jullie er toch zijn zou het fijn zijn als jullie ook een kaarsje aan willen steken voor "mijn thuisfront" Lieve groetjes en tot snel Trees

• 08 Juni 2013 - 18:26

Marry Zwaan:

Fantastisch kanjers! Gefeliciteerd met het halen van Compostella. Wij zitten in Beaureceuil dichtbij Aix en P. en hebben vandaag een tocht in de bergen gemaakt en veel aan jullie gedacht. Als we weer thuis zijn nemen contact op. Geniet van jullie prestatie.
    Groetjes, Marry en Henk

• 08 Juni 2013 - 18:46

Ferrie Moubis:

Hartelijk gefeliciteerd met deze belangrijke mijlpaal.
    We wensen jullie nog een behouden thuiskomst en dan maar bijkomen van deze bijzondere inspanning.
    Wij vertrekken morgen uit Madrid naar Frankrijk.
    Sorry maar Spanje heeft onze harten helaas niet gestolen.
    Het blijft la douce France en daar gaan wij bekomen van onze reis door Spanje.
    Tot ziens en wel thuis.
    Groetjes,
    Ferrie

• 08 Juni 2013 - 18:50

Gina:

Super, Gerda en Cor!! Petje af. Van harte gefeliciteerd met deze prestatie van FORMAAT.
    Het was weer heerlijk om jullie verslagen te lezen. Fijne tijd daar en een goeie reis naar huis.
    Heel veel liefs,
    Gina

• 08 Juni 2013 - 19:26

Carlo/Clazien:

Geweldig einddoel bereikt van harte gefeliciteerd, jullie zijn een stel kanjers hoor.
    We kunnen het begrijpen dat je op een gegeven moment denkt nu toch maar weer naar huis.
    Geniet daarom van de laatste dagen, daarna een goede reis en welkom thuis.
    We speken jullie daarna wel weer.

Lieve groet van ons,

Carlo/Clazien

• 08 Juni 2013 - 19:45

Harriet En Peter:

Geweldige prestatie, proficiat , en petje af.
    Eens hopen wij ook deze prestatie te leveren, maar dat zal nog wel eventjes duren.
    Het is een grote wens van Peter. Maar jullie zijn echte toppers.
    Het was leuk jullie zo te kunnen volgen.
    Goeie terugreis
    Harriet

• 08 Juni 2013 - 22:19

Wim En Petra:

Dag Gerda en Cor,

Proficiat met deze geweldige prestatie. Julllie kunnen met rec ht trots zijn.
    Een hele goede terugreis .Eenmaal thuis lekker bijkomen en wij horen t.z.t de
    verhalen wel van jullie.

Lieve groetjes van Wim en Petra.l

• 08 Juni 2013 - 22:21

Henny Ultee:

Bravo! Petje af. Gefeliciteerd! Wat fijn dat alles zo goed is gegaan. Geniet nog maar ff van Santiago en een goede reis terug.

• 09 Juni 2013 - 08:10

Cisca En Wiel:

Gerda en Cor geweldig deze prestatie die jullie geleverd hebben met deze mooie tocht en intentie van de pelgrimstocht. Geniet van de omgeving waar jullie zijn. Ook bedankt voor de mooie foto's.
    Gerda doe rustig aan en luister goed naar je lichaam, probeer te ontspannen.
    Dikke knuffel van de Limburgers.

• 09 Juni 2013 - 10:34

Marianne:

Hallo Cor en Gerda, GEWELDIG!!!!!
    Jullie zijn echte bikkels. Wat zal het een heerlijk gevoel zijn, om na al deze beproevingen in Santiago te zijn aangekomen. Jullie hebben het toch maar weer mooi volbracht. Geniet nog van de sfeer en de andere pelgrims, rust maar wat uit, en dan weer naar Nederland, waar jullie kinderen en kleinkinderen ook weer blij zijn om jullie te zien. Ook ik ben benieuwd naar jullie verhalen. Geniet nog van jullie prestatie!!!
    Groetjes, Marianne van Loon

• 10 Juni 2013 - 10:39

Gerard:

Beste Gerda en Cor,
    Goed gedaan, proficiat. Goede thuisreis en tot spoedig. We zijn reuze benieuwd naar de verhalen.
    Groeten
    Gerard en Marion

• 10 Juni 2013 - 11:45

Gert En Marian:

Hallo Cor en Gerda

Wat een kanjers zijn jullie toch,van harte gefeliciteerd met het halen van jullie doel.
    Geniet nog even van de omgeving daar.
    En natuurlijk een goede terug reis.
    Wij spreken elkaar weer.

Groetjes Gert en Marian

• 11 Juni 2013 - 07:21

Marjolijn:

Gefeliciteerd met jullie fantastische prestatie. We hebben jullie reis hier met de spinners bijgehouden. Goede reis terug en we zien je weer verschijnen

Groetjes

Marjolijn en Job en je sportmaatjes

• 12 Juni 2013 - 17:21

Hanny Alkemade:

Wees maar heel trots en blij op deze eind overwinning.
    Als je thuis bent, ga je pas echt na genieten en denken hebben wij dit gedaan!!
    Proficiat, de heimwee naar Santiago komt van zelf.
    Het gaat jullie goed.

Hanny.

• 13 Juni 2013 - 16:15

Astrid En Jan:

Hallo Gerda en Cor,

Toch Santiago bereikt! Fantastisch. Wat een doorzettingsvermogen om dit te halen. We begrijpen best dat jullie bijtijds terugkeren naar Nederland na zo'n lange tocht. Maar jullie kunnen op een fantastische prestatie terug kijken en zeker voor Gerda is dit een echte overwinning. We praten binnenkort wel bij.

Astrid en Jan

Cor en Gerda

"Wij" zijn Gerda(66) en Cor(68). In 2007 zijn we vanuit Nederland via België en Frankrijk naar Santiago de Compostella gewandeld. Van die wandeling hebben we tijdens onze reis een zg “blog” bij gehouden en afsluitend hebben we toen geschreven: “Plannen voor een volgende tocht zijn nog niet concreet, alhoewel, een deel van de Camino door Frankrijk (vanaf Le Puy en Velay) begint al weer vastere vormen aan te nemen” en iets verderop “we zouden het morgen zo weer doen.” Na deze prachtige tocht zijn er bij Gerda een aantal fysieke problemen opgetreden waardoor de plannen tijdelijk de ijskast in moesten. In 2012 hebben we een nieuwe tocht gepland en hebben we een deel van de Via Podiensis gelopen. Gestart in Le Puy en Velay en gelopen tot net voorbij Conques. Daar zijn we gestopt door een voetblessure. Voor 2013 hebben we besloten de Via de La Plata te lopen. Een oude pelgrimsroute van ca 1000 km. En nu is het dan bijna zover. Vanaf 23 april vertrekken we uit Sevilla en volgen in Spanje de beroemde Via de la Plata, de pelgrims route vanuit zuid-Spanje (Sevilla) via Salamanca naar Santiago de Compostela. Afsluitend willen we de laatste 100 km naar Kaap Finisterre ook nog wandelen maar daar gaan we niet het aloude pelgrimsgebruik (om al je kleren te verbranden) volgen. Vanuit Finsterre gaan we weer terug naar huis, hoe weten we nog niet precies.