31 mei; Laza - Reisverslag uit Laza, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu 31 mei; Laza - Reisverslag uit Laza, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu

31 mei; Laza

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor en Gerda

31 Mei 2013 | Spanje, Laza

We zijn nu in Laza en via het politiebureau in een kelder met internet gekomen en dus even tijd voor een verslag.
Inmiddels zijn we in de autonome deelstaat Galicie aangekomen maar daar kom je alleen via de twee bergpassen en dat is dan weer een verhaal op zich.
De eerste pas, de pas van Padornelo is 1351 mtr hoog en hebben we voor een deel via de gewone weg moeten lopen (er wordt hier erg veel gewerkt aan de nieuwe HSL lijn), met een stijging van 50 mtr per kilometer. dat gaat prima, een paar kilometer voor de top worden we van de weg afgeleid naar het oorspronkelijke pad en gaan we verder over de top. Dat ging gepaard met harde wind, lage temperatuur, stuifrregen en zelfs stuifsneeuw; alles wat we niet wilden. Maar een overstekend hert en een vluchtende haas maakten veel goed evenals het restaurantje boven met heerlijke warme koffie.
De tweede pas, de volgende dag, was slechts 1250 mtr hoog maar het pad ging steil via een soort drooggevallen beekje naar boven. Klimmen en klauteren en goed oppassen dat je niet valt of nat wordt, dan voel je opeens dat je met een rugzak loopt! Boven aangekomen zijn we de grens tussen Castilla Y Leon en Galicien overgestoken en dachten we dat we er wel zo ongeveer waren met klimmen. Niets was minder waar, het bleef klimmen en dalen in de regen en aan het eind van deze etappe waren we -en dan vooral Gerda - helemaal aan het eind.
Na veel wikken en wegen - vanwege alle werkzaamheden was ook hier een omleiding volgens alle borden - toch besloten om de volgende dag gewoon verder te gaan ( een vriendelijke winkelier verzekerde ons dat de weg vlak en prachtig was en dat je gewoon de route kon volgen), maar dat was nog eens een tegenvaller, steeds stijgen en dalen, waarbij het stijgen meer leek dan het dalen, koud, jagende wolken, een striemende wind tegen en dus weer kapot, maar een prachtige natuur. Dat is dus ook het pelgrimsleven.
Maar ook die dag hebben we oveleefd en na een nachtje in een pension konden we er weer tegen.
Vandaag scheen voor het eerst de zon, hebben we weer in korte broek gelopen en zijn we weer helemaal gelukkig!
De weersverwachting voor de komende dagen is goed, we hebben nog een dikke week te gaan voor we in Santiago zijn en we blijven genieten.
Bedankt voor alle leuke reacties en tot de volgegende keer.

Especial for William: we will contact you when we are back in Holland, have your e-mail address. Greetings Cor and Geraldine.

• 31 Mei 2013 - 17:14

Trees:

Jeetje het leven van een pelgrim gaat inderdaad niet altijd over rozen.
    Maar..... jullie hebben het er alweer goed afgebracht. Ondanks de ontbering toch genoten en daar doe je het voor.
    Heel veel sterkte
    Trees

• 31 Mei 2013 - 17:47

Marianne:

Hallo Gerda en Cor, als ik jullie verhaal lees, dan is het echt een bedevaart.
    Allerlei weersomstandigheden en veel klimmen en dalen.
    Jullie zijn echte kanjers. Fijn Gerda dat het goed gaat. 'savonds is de batterij leeg, maar een goede nachtrust, en jullie klauteren weer verder.
    Nog 1 week en dan......... bestemming bereikt!!!!!
    Liefs, Marianne

• 31 Mei 2013 - 18:04

André En Ginie:

Oef, jullie hebben het zwaar te verduren gekregen. Wij hadden daar vorig jaar prachtig weer bij en geen last van nieuwe wegen. Hopelijk eindigen jullie met stralende zon in Santiago. Wij kijken nu steeds wat jullie tegen kunnen komen.
    Geniet ervan
    André en Ginie

• 31 Mei 2013 - 19:37

Marry:

Dit lijkt op een echte pelgrimage,jullie doen het fantastisch! Wij zitten gewoon op een doortrek camping in Arlon. We willen via de Franse Riviera naar Italië trekken.
    Lieve mensen veel succes wensen we jullie op weg naar Santiago.
    We hopen jullie verder te kunnen volgen op onze volgende campings.
    Lieve groeten van Henk en Marry

• 31 Mei 2013 - 21:10

Carlo/clazien:

Nou,nou dat was dus een flinke klauterpartij, maar het heeft ook wel wat.
    Jammer dat het weer even niet meezat, maar het ziet er nu goed uit, dus het kan niet beter
    Het gaat goed nog een week te gaan en dan komen jullie stralend van geluk aan in santiago.
    En als het dan een beetje meezit treffen jullie het, want dan is het hier aardig weer.
    Heel veel succes.

Liefs

Carlo/Clazien

• 01 Juni 2013 - 00:39

Gina:

Wat een super stel zijn jullie toch. Petje af! En ondanks alle ellende toch nog de prachtige dingen zien. Nog een week (waarin het weer hopelijk stralend zal zijn) en dan hebben jullie het hem weer geflikt!
    Heel veel doorzettingsvermogen, genoeg conditie, plezier en natuurlijk succes, Gerda en Cor!
    Liefs, Gina

• 01 Juni 2013 - 11:36

Jan En Cis:

Jee, wat zijn jullie al ver en in een andere wereld, wat gaat het snel, je knippert met je ogen, en hup weer een week voorbij en over een week zijn jullie al bij je bestemming, dus gauw een reactie schrijven.Ondanks de kou zijn de verhalen jaloersmakend en wat goed dat er fysiek geen belemmeringen zijn. Jan heeft net 7 1/2 kilometer achter de grasmaaier gelopen en heeft stijve kuiten. Ik heb gister gesport en iedere beweging doet nu zeer.........
    Jullie hebben een goede tijd gekozen om te gaan, hier mis je niets, dat hebben jullie waarschijnlijk allemaal al gehoord. Iedere zonnestraal wordt omarmd, maar het zijn er niet zoveel, terwijl het buiten wel prachtig is; de blauwe en gouden regen staan nu in bloei en het is zo mooi groen
    Wij verlangen nu ook wel naar vakantie en zeker als we jullie verhalen lezen ( nog 5 weken....) misschien zien wij elkaar voor die tijd nog , maar spreken doen we elkaar zeker, want jullie komen rond 14 juni terug?
    Vanavond hebben we een feestje en gaan we dansen op 'theo tikt af". Morgen kunnen alle drie de kinderen met hun tennis team kampioen worden,ldus dat wordt; langs-de-baan-staan(, ook zwaar hoor...........).
    Nou heel veel plezier de komende tijd, geniet van het slotakkoord en tot spreeks!
    xx Jan en Cis

• 05 Juni 2013 - 21:12

Cees En Annelies V.d.A.:

Dag Cor en Gerda,
    Wat hebben jullie al een mooie tocht achter de rug.
    Met de torens van Santiago in zicht lopen de laatste kilometers zeker wat lichter.
    Geniet er nog zo lang mogelijk van, goede reis verder en hartelijke groeten,
    C & A.

• 07 Juni 2013 - 09:16

Hanny Alkemade:

Hallo Dappere mensen.
    Ik krijg dit door via Cisca Wings.
    Drie weken geleden was ik o.a. in Santiago.
    Ik heb gezien hoe ruig en mooi de natuur is.
    Veel sterkte, plezier.
    Santiago is de wonderschone belofte van jullie tocht.

Groetjes, Hanny.

Cor en Gerda

"Wij" zijn Gerda(66) en Cor(68). In 2007 zijn we vanuit Nederland via België en Frankrijk naar Santiago de Compostella gewandeld. Van die wandeling hebben we tijdens onze reis een zg “blog” bij gehouden en afsluitend hebben we toen geschreven: “Plannen voor een volgende tocht zijn nog niet concreet, alhoewel, een deel van de Camino door Frankrijk (vanaf Le Puy en Velay) begint al weer vastere vormen aan te nemen” en iets verderop “we zouden het morgen zo weer doen.” Na deze prachtige tocht zijn er bij Gerda een aantal fysieke problemen opgetreden waardoor de plannen tijdelijk de ijskast in moesten. In 2012 hebben we een nieuwe tocht gepland en hebben we een deel van de Via Podiensis gelopen. Gestart in Le Puy en Velay en gelopen tot net voorbij Conques. Daar zijn we gestopt door een voetblessure. Voor 2013 hebben we besloten de Via de La Plata te lopen. Een oude pelgrimsroute van ca 1000 km. En nu is het dan bijna zover. Vanaf 23 april vertrekken we uit Sevilla en volgen in Spanje de beroemde Via de la Plata, de pelgrims route vanuit zuid-Spanje (Sevilla) via Salamanca naar Santiago de Compostela. Afsluitend willen we de laatste 100 km naar Kaap Finisterre ook nog wandelen maar daar gaan we niet het aloude pelgrimsgebruik (om al je kleren te verbranden) volgen. Vanuit Finsterre gaan we weer terug naar huis, hoe weten we nog niet precies.