24 Mei; Santa Croya de Tera - Reisverslag uit Santa Croya de Tera, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu 24 Mei; Santa Croya de Tera - Reisverslag uit Santa Croya de Tera, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu

24 Mei; Santa Croya de Tera

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor en Gerda

24 Mei 2013 | Spanje, Santa Croya de Tera

We zijn alweer een goede week verder en hebben Salamanca en Zamora inmiddels achter ons gelaten. Het weer is vanaf woensdag gelukkig beter geworden, temperaturen van 20 graden en zon zijn heerlijk om te wandelen. Maar wat hebben we het koud gehad!
We lopen nog steeds in Castilla y Leon, het landschap is hier duidelijk anders dan de Extremadura, vlakker, bijna geen industrie en eigenlijk alleen maar agricultuur, maar door de toenemende mechanisatie zijn er steeds minder arbeiders nodig wat zich dan weer uit in een toenemende werkeloosheid. Dat merk je dan weer- vooral in de kleine dorpjes waar we doorheen lopen - aan het grote aantal mannen dat of rondom het gemeentehuis hangt of in de bar zit te kaarten en drinken.
Van de steden is vooral Zamora het noemen meer dan waard, wat een juweeltje. Meer dan 20 kerken en een heel speciale kathedraal, we zijn hier even van pelgrim in toerist veranderd en hebben genoten van de stad.
Als pelgrims slapen we bijna altijd in herbergen, dat is een verhaal op zich. er zijn hele grote en hele kleine, maar altijd slaap je met veel pelgrims op een zaal. Jammer dat er altijd een wereldkampioenschap snurken wordt gehouden en dat sommige pelgrims vinden dat ze om 5.30 uur al op moeten staan. Aan de andere kant is het ook weer heel gezellig, alle nationaliteiten zijn weer aanwezig.
Het landschap blijft onveranderd heel mooi, veel bloemen en gisteren hebben we een prachtig pad langs de Rio Elsa gelopen, schitterende vergezichten en heel veel bloemen, net het paradijs.
Over een paar dagen gaan we de bergen in, dus dat wordt echt even klimmen, maar we zijn goed in vorm, gaat wel lukken (zolang het weer normaal blijft).
Met ons gaat het heel goed, geen blaren, geen pijntjes, de voet van Gerda doet het prima en af en toe bellen de kinderen even om ons bij te praten. Kortom, het gaat fijn.
Vanaf hier nog een goede 300 km tot Santiago en dat zal een goede 14 dagen duren, het gaat dus snel.
Als er weer een internet gevonden wordt, houden we jullie weer graag op de hoogte.

• 24 Mei 2013 - 18:02

Harriet:

Hoi Cor en Gerda
    Wat een avontuur weer, geweldig dat je geen last hebt van je voet.
    Voor het weer hoef je niet terug te komen, hier is het herfst, veel hagelbuien e vannacht mogelijk nachtvorst.
    Dus geniet lekker van het volgend avontuur.
    Groetjes Harriet

• 24 Mei 2013 - 18:33

Carlo/clazien:

Hela Gerda en Cor,
    Nou wat weer een verhaal en dat alles zo goed gaat met je voet, geweldig.
    Gelukkig hebben jullie nu lekker weer en dat loopt een heel stuk prettiger.
    En 20 graden is ook heel wat beter dan 4. Graden.
    Blijf maar daar want hier is het prut,nog steeds dikke truienweer en van alles wat nu helemaal niet moet komt naar beneden.
    Ik zet de engeltjes maar weer aan.

Heel veel wandelplezier en geniet er volop van.

Liefs

Carlo/clazien

• 24 Mei 2013 - 18:52

Marianne:

Hallo Gerda en Cor, wat een mooi en uitgebreid verslag. We zullen zometeen de landkaart erbij nemen om te kijken waar jullie nu zijn. Fijn dat jullie nu mooi weer hebben en natuurlijk dat het met Gerda's voet goed gaat

• 24 Mei 2013 - 19:15

Anita, Frans En Chris:

Lieve papa en mama, wat gaat het toch snel!!! Nog 300 km tot Santiago?! Pff eitje voor jullie haha nee hoor. Grapje. Laten we het niet onderschatten. Maar heerlijk dat het goed gaat en ik hoop echt dat de zonnegoden nu ook eindelijk eens mee gaan werken en jullie vanaf nu lekker in de zon kunnen lopen.

Dikke kus van ons xxx

• 25 Mei 2013 - 08:32

Cisca En Wiel:

Nou als we kiiken op google zijn jullie weer een heel eindje opgeschoten, en gelukkig voor jullie wordt het weer wat beter, hier schijnt nu ook de zon, alleen vannacht hier nachtvorst gehad. dat jullie in de stad Zamora toerist zijn geworden kan ik me voorstellen als ik bij google naar de foto's kijk wat hier op geplaats zijn door andere mensen. Gewoon geweldig. Blijf genieten van al het mooie om je heen en dat geeft weer nieuwe energie om de tocht te volbrengen.
    Dikke knuffel de Limburgers

• 25 Mei 2013 - 12:35

Gina:

Hallo lieve Gerda en Cor, wat heerlijk om te horen dat het allemaal zo goed gaat. Hartstikke leuk en informatief stukje! Had gezien dat het bij jullie ook niet zulk denderend weer is geweest, maar jullie zijn op de goede weg, wij zitten nog met nachtvorst, verwarming vol aan en winterjassen met handschoenen!! En dat voor eind mei! Geniet van de prachtige natuur, van de cultuur en van elkaar! Liefs, Gina

• 25 Mei 2013 - 17:18

Wim En Petra:

Dag Gerda en Cor,

Geweldig te lezen dat het goed met jullie gaat. Jullie hebben er flink de pas in.
    Geniet van al het moois en het onderweg zijn. Wij zagen al op het weerbericht dat het ook nog koud
    kon zijn bij jullie. Maar ook hier is het bar en boos. Afgelopen donderdag zagen wij mensen met
    handschoenen aan.Een winterjas staat ook niet gek en de winkeliers klagen dat de zomerspulletjes
    niet worden gekocht. Verder ook heel veel regen; maar het groen is nu overweldigend mooi na al dat nat!!!.
    Ik mis je wel hoor op de sportschool en zo nu en dan wordt er naar je gevraagd.
    Dan zeg ik natuurlijk dat je weer aan de wandel bent....
    Nog heel veel wandelplezier en wij kijken weer uit naar het volgende verslag.

Lieve groetjes van W im en mij Petra.

• 25 Mei 2013 - 21:50

Andre En Ginie:

Hallo Gerda en Cor,
    Dat was even smullen van jullie verhalen. Wat een herkenning.
    Wij zijn weer thuis, en blijven jullie met ons eigen verslag ernaast volgen. Geniet ervan, want je krijgt nog veel moois te zien.
    Bon Camino
    Andre en Ginie

Cor en Gerda

"Wij" zijn Gerda(66) en Cor(68). In 2007 zijn we vanuit Nederland via België en Frankrijk naar Santiago de Compostella gewandeld. Van die wandeling hebben we tijdens onze reis een zg “blog” bij gehouden en afsluitend hebben we toen geschreven: “Plannen voor een volgende tocht zijn nog niet concreet, alhoewel, een deel van de Camino door Frankrijk (vanaf Le Puy en Velay) begint al weer vastere vormen aan te nemen” en iets verderop “we zouden het morgen zo weer doen.” Na deze prachtige tocht zijn er bij Gerda een aantal fysieke problemen opgetreden waardoor de plannen tijdelijk de ijskast in moesten. In 2012 hebben we een nieuwe tocht gepland en hebben we een deel van de Via Podiensis gelopen. Gestart in Le Puy en Velay en gelopen tot net voorbij Conques. Daar zijn we gestopt door een voetblessure. Voor 2013 hebben we besloten de Via de La Plata te lopen. Een oude pelgrimsroute van ca 1000 km. En nu is het dan bijna zover. Vanaf 23 april vertrekken we uit Sevilla en volgen in Spanje de beroemde Via de la Plata, de pelgrims route vanuit zuid-Spanje (Sevilla) via Salamanca naar Santiago de Compostela. Afsluitend willen we de laatste 100 km naar Kaap Finisterre ook nog wandelen maar daar gaan we niet het aloude pelgrimsgebruik (om al je kleren te verbranden) volgen. Vanuit Finsterre gaan we weer terug naar huis, hoe weten we nog niet precies.