16 mei Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu 16 mei Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu

16 mei Salamanca

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor en Gerda

16 Mei 2013 | Spanje, Salamanca

We zijn nu in Salamanca aangekomen, dus op de helft van de Camino. De Extremadua hebben we achter ons gelaten, zijn nu in Castillia y Leon en alles verandert. De omgeving en jammer genoeg ook het weer. Na veel dagen zon hebben we sinds gisteren "winterse omstandigheden", heel koud (4·C), regen en veel wind en dit blijft ook nog een poosje zo.
De reis veloopt voorspoedig, na vele dagen bossen vol prachtige kurkeiken, steeneiken en allerlei planten wordt de Dehesa nu ruimer, en we zien meer weidegrond met veel vleeskoeien. Op een dag zijn we verrast door een zestal zwarte stieren op het pad die ons aan stonden te kijken van "kom maar op als je durft". Na goed kijken bleken het geen stieren maar koeien te zijn die niets doen. Zo komen we steeds weer wat anders tegen.
In Galisteo, een mooi ommuurd stadje zijn we opgehaald en een middag / avond verwend door Ferrie en Bernadette die een rondreis door Spanje maken.
Onze reis gaat nog steeds hoofdzakelijk via de oude Romeinse weg en voerde ook langs de "Arce de Caparra" een van de romeinse overblijfselen op deze weg. Prachtig om te zien, vooral als je bedenkt dat deze triomfboog dus al 2000 jaar staat.
Zondag hebben we een lange wandeling gemaakt van 28 km en na aankomst een heerlijk groot glas ijskoud bier gedronken. Daarna bedachten we dat we ook best iets wilden eten en bestelden we soep, macaroni en een flesje wijn. Dat was weer een echt feest, de waardin komt met een grote pan dikke groentesoep aan en schept terplaatse je bord vol. Dan een groot bord heerlijke pasta en een fles wijn van het huis erbij, heerlijk! toen kwamen er een paar medepelgrims langs, schoven aan en er kwam nog een fles wijn bij. Ook heel lekker, maar mijn alcoholtax was wel bereikt en om 19.30 lag ik heerlijk te slapen tot de volgende morgen.
Gisteren was weer de eerste dag in koud weer en gelijk moesten we een pas van 1150 meter over, bovenop stonden windmolens die we op 10 mtr afstand nauwelijks zagen en alleen maar hoorden, zo mistig en regenachtig was het.
En o ja, de mensen hier zijn heel vriendelijk, in de winkel waar we een fles frisdrank kochten, werd deze, opvoorstel van de kruidenier om geruild voor zelfde fles uit de koelkasr, lekker fris. In een dorpje, waar we de herberg niet konden vinden en in een bar een kopje koffie dronken, vragen we aan de juffrouw achter de bar waar de herberg is, doet ze gewoon de bar even op slot en loopt met ons mee naar de herberg, 3 straatjes verderop. Ondertussen vertelt ze ook nog even waar we goed en goedkoop kunnen eten.
Nou ja, zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar dit is dus echt weer de Camino.
We blijven een dagje langer in Salamanca om te wassen en even bij te komen en gaan dan weer vrolijk op eg naar Santiago. We houden jullie op de hoogte.

• 16 Mei 2013 - 22:17

Cisca En Wiel Wings:

Hallo Gerda en Cor,
    wat weer super verslag en goed te volgen op google en wat een gastvrijheid van de mensen op jullie reis, super. Iedere dag denk ik aan jullie, zodra het kaarsje aangaat.
    Dikke knuffel de Limburgers.

• 17 Mei 2013 - 00:52

Gina:

Lieve Gerda en Cor,
    Wat een heerlijk verslag! Ik ben zo blij voor jullie dat het fantastisch gaat en dat jullie weer zulke vriendelijke mensen tegenkomen en leuke ontmoetingen hebben.
    Ja, het weer is in west Europa momenteel verschrikkelijk voor mei! In Zweden is het 23 graden en in Spanje minder dan de helft. In Nederland was het vandaag 9 graden bij ons. Het regent en ik heb m'n winterkleren weer aan, en de verwarming staat heel hard te werken.
    Dus jullie zijn niet de enigen die stomverbaasd lopen te denken: HET IS TOCH MEI????
    Maar het gaat toch een keertje veranderen, daar steek ik een kaarsje voor aan!
    Maar jullie gaan het helemaal halen! Ik vind het ontzettend knap van jullie hoor!
    Een heel dikke kus van
    Gina

• 17 Mei 2013 - 07:44

Carlo/clazien:

Hallo Gerda en Cor

met plezier het verslag gelezen en wat een lieve mensen.
    Jammer dat het weer even niet meezit, maar het is in veel landen geen goed weer en het is hier bij ons niet veel beter, dikke truienweer!
    We hopen maar dat het snel zal veranderen.
    Ik zet mn engreltjes aan.

Kus

Carlo/clazien

• 17 Mei 2013 - 16:30

Trees Corbey:

Hoy Cor en Gerda,
    Heel mooi verslag om te lezen, het lijkt me heerlijk om dat te kunnen, alles achterlaten en met alleen je rugzakje kijken wat de nieuwe dag je brengt, wie je tegenkomt lijkt me helemaal super, ik denk dat je daar ook lef voor nodig hebt.
    Ondertussen gaat het met Gerda ook helemaal goed, ik vind het een wonder en ben blij dat jullie dit lekker samen kunnen doen.
    Groetekes Trees

• 18 Mei 2013 - 18:48

Olga Westerveld:

Hoi Cor en Gerda,

Hartelijk dank voor de leuke kaart. Wat goed van jullie om daar zo vroeg aan te denken en het ook te regelen. Bedankt.
    Weer een erg leuk verslag Cor. Jammer dat het zo koud is, dat loopt toch niét zo lekker. Alhoewel het is beter dan regen.
    Vannacht hebben de jongetjes hier geslapen, hét was vanmorgen erg vroeg! Maar ook wel gezellig.
    Er is sinds het vorige berichtje niet veel gebeurt. Dus zeg ik maar tot het volgende mailtje.
    Loop lekker en veel plezier.
    Groetjes Olga en Jan natuurlijk.

• 18 Mei 2013 - 22:56

Geert En Marian:

Hoi Cor en Gerda, fijn te lezen, dat alles goed gaat en dat er geen blessures zijn. Het zijn mooie verhalen en wij worden er ook warm van. Juist hier in Finistere op de GR 34 in de buurt van Plougonvelin herkennen wij jullie verhalen als geen ander. De verre uitzichten en de leuke haventjes zijn natuurlijk niet des Spanjes maar voor ons onvergetelijke momenten. Wij hebben nog een week en gaan daarvan net zo genieten als jullie in Spanje. Veel succes en als wandelaars zijn in gedachtenj bij jullie. Groet Mar en Geert

• 21 Mei 2013 - 15:58

Marry:

Gerda en Cor wat fijn dat jullie zo goed lopen en al halverwege zijn. Leuk ook de foto's vooral nu de beelden heel anders zijn dan de vorige tocht. Met het weer kunnen jullie best tevreden zijn, want hier is het het koudste voorjaar sinds tijden. Dit Pinksterweekend zijn we met de kinderen en kleinkinderen naar Twente geweest. Heel gezellig gekampeerd bij een boerderij, alleen was het twee avonden ongeveer 3 graden. Toch hebben we heel erg genoten en veel gelachen. Gelukkig kon Sofie nog in de kinderwagen slapen anders was het veel te koud voor
    haar.
    Lieve mensen, we wensen jullie nog veel succes en lezen jullie verslag graag.
    Groeten ook van Henk.

• 21 Mei 2013 - 22:19

Jantine:

Lieve Cor en Gerda!

Aan de vooravond van ons vertrek naar Italie, wilde ik jullie even een mailtje sturen.
    Dat het zo te lezen heel goed gaat vind ik natuurlijk fantastish!
    Die kaarsjes helpen zowaar!
    Mooi stukje Spanje daar he? Wij zijn er 2 jaar geleden allemaal geweest, schitterend.
    Alleen deden we het niet lopend; heel knap en moedig van jullie!
    Ik mis je wel hoor zo op de sportschool.
    Met de foto's gaat het best aardig, maar durf nog niet verder te gaan als oefenen.
    Dat komt nog wel. Heel veel liefs en hoop op een beetje beter weer!!!( het regent hier de hele dag al bah!!) Veel succes he? Groeten Jantine en Henk.

Cor en Gerda

"Wij" zijn Gerda(66) en Cor(68). In 2007 zijn we vanuit Nederland via België en Frankrijk naar Santiago de Compostella gewandeld. Van die wandeling hebben we tijdens onze reis een zg “blog” bij gehouden en afsluitend hebben we toen geschreven: “Plannen voor een volgende tocht zijn nog niet concreet, alhoewel, een deel van de Camino door Frankrijk (vanaf Le Puy en Velay) begint al weer vastere vormen aan te nemen” en iets verderop “we zouden het morgen zo weer doen.” Na deze prachtige tocht zijn er bij Gerda een aantal fysieke problemen opgetreden waardoor de plannen tijdelijk de ijskast in moesten. In 2012 hebben we een nieuwe tocht gepland en hebben we een deel van de Via Podiensis gelopen. Gestart in Le Puy en Velay en gelopen tot net voorbij Conques. Daar zijn we gestopt door een voetblessure. Voor 2013 hebben we besloten de Via de La Plata te lopen. Een oude pelgrimsroute van ca 1000 km. En nu is het dan bijna zover. Vanaf 23 april vertrekken we uit Sevilla en volgen in Spanje de beroemde Via de la Plata, de pelgrims route vanuit zuid-Spanje (Sevilla) via Salamanca naar Santiago de Compostela. Afsluitend willen we de laatste 100 km naar Kaap Finisterre ook nog wandelen maar daar gaan we niet het aloude pelgrimsgebruik (om al je kleren te verbranden) volgen. Vanuit Finsterre gaan we weer terug naar huis, hoe weten we nog niet precies.