Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela

Door: Gerda en Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor en Gerda

08 Juli 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

We zijn er weer!
De laatste dagen zijn we geplaagd door Pluvius, ofwel we hebben nogal wat regen over ons heen gekregen.
Maar de tocht heeft ons ook weer nieuwe en hele leuke ontmoetingen gebracht. In het etappeboekje dat we mee haden genomen werd het Klooster van Hebron aangeraden, welliswaar een eindje omlopen maar - volgens het boekje - de moeite waard. Wij besloten om het te doen. We kwamen aan bij het klooster, waar inmiddels geen enkele geestelijke meer woont, en werden allerhartelijkst ontvangen door de aanwezige Hospitaleros Santiago en zijn vrouw Maria. We waren de enige gasten die avond. We kregen eerst een rondleiding over het land met bron en voetenbak voor de pelgrims en later een rondleiding door de gebouwen. Dan nog een mis met het hele dorp, waar we genoemd werden en ´s avonds een heerlijk maal van soep en tortilla met de nodige wijn en verhalen. Genieten is te zwak uitgedrukt, dit moet je meemaken. Na een nacht heel goed slapen hebben we de volgende morgen, na een heerlijk ontbijt de laatste 25 km naar Santiago afgelegd.
Daar (hier dus) hebben we besloten dat, gezien het weer en nog een aantal andere factoren, we het hier voor "compleet" houden. We hebben de trreinreis en vliegtuig terug geboekt en thuis zullen we nog een aantal foto's op deze site zetten want we hebben weer leuke plaatjes geschoten.
Iedereen weer bedankt voor de lieve reacties en tot spoedig.

• 08 Juli 2014 - 13:13

Marry Zwaan:

Lieve mensen,
    Jullie zijn niet bij te houden. Wat hebben jullie het goed gedaan!
    We horen graag alle verhalen, misschien in Friesland?
    Tot gauw, Marry

• 08 Juli 2014 - 15:15

Giancarlo/Clazien:

Dat is snel gegaan, jammer van de regen.
    En de moeite waard van een eindje omlopen want dat was ook weer hartstikke leuk.
    In santiago aangekomen en nu naar huis.
    We horen bij thuiskomst jullie verhaal wel
    Goede reis terug

Giancarlo/Clazien

• 08 Juli 2014 - 16:22

Cisca:

Dat is idd heel snel!

Wij zitten nu op Lefkada ( ithaka, kefalonia) en blijven 2 weken weg ;dat vind ik dan weer lang,dus het is maar net hoe je t bekijkt!
    Liefs uit greece
    XxJan en Cis

• 08 Juli 2014 - 17:12

Mieke Rijnen:

Hoi Cor en Gerda,
    Jammer van de regen. We voelen mee, hier ook erg nat.
    Wat zijn jullie snel thuis. Ik had jullie nog niet verwacht.
    Wat een leuke ervaring in dat klooster. benijd jullie wel om al die mooie ervaringen.
    groetjes en tot gauw.

• 08 Juli 2014 - 20:11

Wim En Petra:

Hoi Gerda en Cor,

Dat hebben jullie snel gepiept. Ook weer bijzondere ervaringen opgedaan.
    Jammer van het vele hemelwater.....
    Vandaag ook hier de hele dag geregend. Was wennen aan het druilige weer....
    Wij wensen jullie een goede thuisreis en zijn benieuwd naar de foto's.
    Groetjes, Wim en Petra.

• 09 Juli 2014 - 17:59

Caminofrans2014:

OlabPelegrinoos,
    Ge het het gehaald! Chapo!
    Ach wat die spatjes regen betreft, Ge zijt toch nie van suiker?
    Ik hep enorm genoten van julienavontuur!
    Buon Camino

• 12 Juli 2014 - 10:09

Cisca En Wiel:

Gelukkig dat alles weer zover goed verlopen is.
    Wij hopen dat het jullie de voldoening mag geven die jullie van deze tocht gehoopt hebben.

Dikke knuffel De Limburgers

Cor en Gerda

"Wij" zijn Gerda(66) en Cor(68). In 2007 zijn we vanuit Nederland via België en Frankrijk naar Santiago de Compostella gewandeld. Van die wandeling hebben we tijdens onze reis een zg “blog” bij gehouden en afsluitend hebben we toen geschreven: “Plannen voor een volgende tocht zijn nog niet concreet, alhoewel, een deel van de Camino door Frankrijk (vanaf Le Puy en Velay) begint al weer vastere vormen aan te nemen” en iets verderop “we zouden het morgen zo weer doen.” Na deze prachtige tocht zijn er bij Gerda een aantal fysieke problemen opgetreden waardoor de plannen tijdelijk de ijskast in moesten. In 2012 hebben we een nieuwe tocht gepland en hebben we een deel van de Via Podiensis gelopen. Gestart in Le Puy en Velay en gelopen tot net voorbij Conques. Daar zijn we gestopt door een voetblessure. Voor 2013 hebben we besloten de Via de La Plata te lopen. Een oude pelgrimsroute van ca 1000 km. En nu is het dan bijna zover. Vanaf 23 april vertrekken we uit Sevilla en volgen in Spanje de beroemde Via de la Plata, de pelgrims route vanuit zuid-Spanje (Sevilla) via Salamanca naar Santiago de Compostela. Afsluitend willen we de laatste 100 km naar Kaap Finisterre ook nog wandelen maar daar gaan we niet het aloude pelgrimsgebruik (om al je kleren te verbranden) volgen. Vanuit Finsterre gaan we weer terug naar huis, hoe weten we nog niet precies.