4 juli, Redondela Spanje - Reisverslag uit Redondela, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu 4 juli, Redondela Spanje - Reisverslag uit Redondela, Spanje van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu

4 juli, Redondela Spanje

Door: Cor en Gerda

Blijf op de hoogte en volg Cor en Gerda

04 Juli 2014 | Spanje, Redondela

We zijn inmiddels Portugal uit- en Spanje ingelopen.
De grens is een stalen brug over de rivier de Minho, ontworpen en gebouwd in 1886 door een spaanse architect die geinspireerd was door Eifel. Mooi en nog steeds in gebruik.
Is er verschil tussen Portugal en Spanje? Jazeker, even een paar opvallende verschillen
* Portugal heeft koppelstones en Spanje niet (asfalt)
* Portugal heeft woest blaffende honden en in Spanje slapen de honden gewoon op de weg.
* Portugal geeft geen tapas bij een drankje en Spanje (lekker) wel.
* In Portugal is het altijd een uur vroeger dan in Spanje.
* De huizen zijn in Spanje beter verzorgd dan in Portugal
Het ligt niet aan de vriendlijkheid van de mensen, in beide landen heel vriendelijk en behulpzaam.
Inmiddels lopen we al meer en meer door de eucalyptusbossen en dat ruikt heel lekker.
Het lopen is - hebben we gellerd - heel afhankelijk van het weer, gisteren ging het opeens van 20 naar 30 graden, benauwd en het lopen ging gelijk veel moeilijker, we waren heel moe na 17 km lopen. Vandaag is het weer 20 graden en we lliepen de etappe van ( 15 km) in amper 3 uur en waren heel snel bij de herberg.
Nog een dag of vier en we zien de kathedraal van Santiago al, het gaat vlug.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties, heel fijn om te lezen.

• 04 Juli 2014 - 18:19

André En Ginie:

Het gaat goed met jullie, lekker rustig aan. Houden zo. Geniet er van en ook van de tapas.
    Groetjes van ons uit B-E

• 04 Juli 2014 - 20:32

Gina:

Dag lieverds, zondag vertrek ik naar Sylviane en dan ben ik er maandag (slapen in Beaune). Het wordt zo en ma kl...weer! Jammer, maar ik hoop op het beste.
    Jullie hebben volgens mij nèt geluk! Wat gaat het weer gesmeerd , zeg!
    Leuk, die vergelijking P-Sp. Maar volgens mij treffen jullie altijd leuke mensen (reden heb ik al genoemd:-) . 'n Hele fijne tijd! Lieve groet, Gina

• 04 Juli 2014 - 21:27

Wim En Petra:

Hoi Gerda en Cor,

De plaatsnamen die je nu noemt komen ons bekend voor....De brug grens Portugal/Spanje hebben wij ook genomen.
    Voor ons begon de route toen mooi te worden.
    Fijn te lezen dat het goed gaat. Hier is het nu ook warm. Morgen weer regenbuien
    en de volgende week ca. 10 gr. minder. Het is hier hollen of stilstaan...
    Met Wim gaat het boven verwachting uitstekend!
    De verbouwing is nog steeds gaande, de 5e week. Wij hopen dat het voor de bouwvakantie klaar is.
    Wij wensen jullie nog veel wandelgenot... groetjes Wim en Petra

• 05 Juli 2014 - 08:56

Cisca En Wiel:

Heerlijk die natuur en jullie reisverhaal is net alsof je er zelf op pad zijn. De limburgers

• 06 Juli 2014 - 11:00

Lieuwe En Nelie :

Hoi Gerda en Cor,
    Leuk om jullie verslag te lezen. Vooral de verschillen tussen beide landen. Ik moet er niet aan denken om woest blaffende honden op mijn pad tegen te komen. Bang ben ik niet voor honden, maar daar krijg ik alleen al huizenhoog kippenvel van als ik er aan denk. Fijn dat het zo lekker gaat en ik hoop voor jullie dat de temperatuur zich een beetje gedeisd houdt.
    Veel wandelplezier!
    Groeten van Lieuwe en Nelie

• 06 Juli 2014 - 18:41

Jan En Nel:

Hoe vergaat het jullie met de wandeling ? Zit het weer een beetje mee ? Op welk dorp en / of plaats zijn jullie nu ? In elk geval is het hier vandaag nat en somber weer. Ik hoop dat jullie conditie goed in orde is . Krijgen jullie nog iets mee van het WK Voetbal ? Want daar zijn wij nu een beetje mee bezig...........

gr jan en Nel

• 08 Juli 2014 - 11:18

Claudia Verbakel:

Hi Cor & Gerda,
    Eerst even "ingelopen" op jullie reisverslagen waarbij ik direct alweer aan het dromen ben geslagen.
    Heerlijk om te lezen over de prachtige gebieden, de mensen die jullie ontmoeten en alle andere belevenissen.
    Een "rijk" gevoel om dit alles mee te maken.
    Ga door met genieten ....
    Heel veel groeten van
    Claudia & Erik

Cor en Gerda

"Wij" zijn Gerda(66) en Cor(68). In 2007 zijn we vanuit Nederland via België en Frankrijk naar Santiago de Compostella gewandeld. Van die wandeling hebben we tijdens onze reis een zg “blog” bij gehouden en afsluitend hebben we toen geschreven: “Plannen voor een volgende tocht zijn nog niet concreet, alhoewel, een deel van de Camino door Frankrijk (vanaf Le Puy en Velay) begint al weer vastere vormen aan te nemen” en iets verderop “we zouden het morgen zo weer doen.” Na deze prachtige tocht zijn er bij Gerda een aantal fysieke problemen opgetreden waardoor de plannen tijdelijk de ijskast in moesten. In 2012 hebben we een nieuwe tocht gepland en hebben we een deel van de Via Podiensis gelopen. Gestart in Le Puy en Velay en gelopen tot net voorbij Conques. Daar zijn we gestopt door een voetblessure. Voor 2013 hebben we besloten de Via de La Plata te lopen. Een oude pelgrimsroute van ca 1000 km. En nu is het dan bijna zover. Vanaf 23 april vertrekken we uit Sevilla en volgen in Spanje de beroemde Via de la Plata, de pelgrims route vanuit zuid-Spanje (Sevilla) via Salamanca naar Santiago de Compostela. Afsluitend willen we de laatste 100 km naar Kaap Finisterre ook nog wandelen maar daar gaan we niet het aloude pelgrimsgebruik (om al je kleren te verbranden) volgen. Vanuit Finsterre gaan we weer terug naar huis, hoe weten we nog niet precies.