Laatste verslag Via de la Plata - Reisverslag uit Berkel-Enschot, Nederland van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu Laatste verslag Via de la Plata - Reisverslag uit Berkel-Enschot, Nederland van Cor en Gerda Reijne - WaarBenJij.nu

Laatste verslag Via de la Plata

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor en Gerda

17 Juni 2013 | Nederland, Berkel-Enschot

We zijn al weer een paar dagen thuis. Langzaam pakken we de draad van het dagelijks leven weer op en proberen zo lang mogelijk de “camino gedachte” vast te houden. Maar wat is dat eigenlijk?
De “Camino gedachte”is niet iets specifieks en kan voor ieder pelgrim anders zijn. Voor ons is het een combinatie van vrijheid, rust, nadenken, genieten van de natuur en contacten leggen met andere mensen. De uitdrukking “al lopend sta je stil bij het leven”geeft goed weer waar het om gaat.
Op vallend is dat als je weken lang niet door de media met “nieuws” wordt geconfronteerd, je de wereld anders gaat bekijken, rustiger en dan merk je dat de mensen om je heen, of dit nu bewoners van het land zijn of medepelgrims, echt vriendelijk zijn en altijd bereid zijn om te helpen waar nodig.

En is deze Camino de la Plata dan anders dan de eerste Camino Frances die we gelopen hebben?
Ja, dat is hij zeker. De Camino de la Plata wordt door veel minder pelgrims gelopen, is fysiek zwaarder er zijn veel minder Albergues en de natuur is veel afwisselender. De pelgrims zijn bijna allemaal pelgrims die al eens een Camino hebben gelopen en heel bewust deze Camino lopen.
Bovendien was deze Camino voor ons een afsluiting van een fysiek nare periode en door het lopen van deze tocht hebben we geconstateerd dat we “er weer helemaal zijn”

Alles samenvattend kunnen we zeggen
Voor ons is deze Camino de la Plata weer een waardevolle tocht geweest, inspannend, soms zwaar (vooral door het weer) maar vooral mooi door de schitterende en afwisselende natuur, de prettige contacten en het even loskomen van de wereld.

We gaan het nu allemaal weer een plaats geven en we zien wel hoe lang we het Camino-virus in bedwang kunnen houden.

Alle mensen die ons verslag gelezen hebben en /of gereageerd hebben, bedankt, het is altijd fijn om even iets van “thuis” te horen.

• 17 Juni 2013 - 19:38

Cisca En Wiel:

Gerda en Cor,
    bedankt voor jullie reisverslagen en het mee laten leven en voelen,
    wat voor een waarde deze tocht voor jullie heeft gehad.
    Prachtige foto's.
    Dikke knuffel de Limburgers.

• 17 Juni 2013 - 20:17

Carlo/Clazien:

Allereerst zijn we blij dat jullie weer heelhuids in Nederland zijn,welkom thuis.
    We hebben genoten van de reisverslagen en de foto's wij vonden het geweldig en zijn dan ook ongelofelijk trots op jullie, want het is op zich al een hele prestatie en nu helemaal ivm met de weersomstandigheden en we weten wat dit Voor jullie betekende.
    Laat het deze deze dagen maar even over jullie heenkomen, want het is een enorme omschakeling.
    Nogmaals gefeliciteerd met deze fantastische pelgrimstocht en jullie prestatiie.
    Als jullie weer gewend zijn aan het leven hier, dat zal wel snel, zien wij elkaar weer en daar verheugen wij ons op, kunnen we lekker kletsen over alles wat jullie hebben meegemaakt.
    Heel veel liefs van
    Carlo /Clazien

• 17 Juni 2013 - 22:55

Trees Corbey:

Hoy Cor en Gerda,
    Heel hartelijk dank dat we mee hebben mochten genieten van jullie Camino, ik heb jullie op internet gevolgd en ik vind het heel erg knap wat jullie gepresteerd hebben.
    Toch ben ik ook weer blij dat jullie weer thuis zijn en dat ik weer eens kan binnenlopen ;-)

• 17 Juni 2013 - 23:52

Gina:

Lieve, dappere Gerda en Cor,
    Wat hebben jullie deze samenvatting fantastisch verwoord! Ik heb heel erg genoten van jullie uitstekende verslagen.
    Dank je wel dat we "mee mochten lopen". Ik bewonder jullie enorm en inderdaad: jullie zijn er weer helemaal!
    Nu effe lekker nasudderen.
    Als jullie eventueel nog ergens zin in hebben: Ik zit vanaf 8 juli bij Sylviane aan de Drome met nog vele oude bekenden.
    Heel veel liefs en een dikke kus,
    Gina

• 19 Juni 2013 - 16:35

Marianne:

Ma niet in het Nederlands! Da doe ik heel veel fout. Het spreken gaat makkelijkter!
    Hallo Ihr ZWEI

gerade las ich Teile eures Pilgerbuches.
    In der nächsten Woche bin ich alleine und werde alles, von der 1. bis zur letzten Seite lesen.
    Schön, dann wieder auf der Via de la Plata zu sein!
    Wie seid ihr nach Hause gekommen, mit dem Flugzeug. Hat der Streik der franz. Fluglotsen euch ebenfalls behindert?
    Ich landete in München, odwohl ich dort gar nicht hin wollte.
    Später mal mehr, wenn ihr möchtet. Dazu bräuchte ich eure normale Internetadresse.

Es war schön, euch als Pilger kennengelernt zu haben.

Heel veel groetjes,

Marianne

• 19 Juni 2013 - 20:23

Ferrie Moubis:

Hallo pelgrims,
    Fijn dat we even stil mochten staan bij jullie lange wandeling naar Santiago.
    Ook wij hebben er wat van opgestoken.
    Groeten en tot ziens,
    Ferrie en Bernadette

Cor en Gerda

"Wij" zijn Gerda(66) en Cor(68). In 2007 zijn we vanuit Nederland via België en Frankrijk naar Santiago de Compostella gewandeld. Van die wandeling hebben we tijdens onze reis een zg “blog” bij gehouden en afsluitend hebben we toen geschreven: “Plannen voor een volgende tocht zijn nog niet concreet, alhoewel, een deel van de Camino door Frankrijk (vanaf Le Puy en Velay) begint al weer vastere vormen aan te nemen” en iets verderop “we zouden het morgen zo weer doen.” Na deze prachtige tocht zijn er bij Gerda een aantal fysieke problemen opgetreden waardoor de plannen tijdelijk de ijskast in moesten. In 2012 hebben we een nieuwe tocht gepland en hebben we een deel van de Via Podiensis gelopen. Gestart in Le Puy en Velay en gelopen tot net voorbij Conques. Daar zijn we gestopt door een voetblessure. Voor 2013 hebben we besloten de Via de La Plata te lopen. Een oude pelgrimsroute van ca 1000 km. En nu is het dan bijna zover. Vanaf 23 april vertrekken we uit Sevilla en volgen in Spanje de beroemde Via de la Plata, de pelgrims route vanuit zuid-Spanje (Sevilla) via Salamanca naar Santiago de Compostela. Afsluitend willen we de laatste 100 km naar Kaap Finisterre ook nog wandelen maar daar gaan we niet het aloude pelgrimsgebruik (om al je kleren te verbranden) volgen. Vanuit Finsterre gaan we weer terug naar huis, hoe weten we nog niet precies.